Excerpts from PM Modi address at Gaudiya mission, Kolkata on 21st Feb. 2016
On the same day (21st Feb. 2016) that Hon'ble Prime Minister Narendra Modi visited Naya Raipur hospital of Muddenahalli group, later on in the day, Prime Minister Modi attended the centenary celebrations of Gaudiya mission (associated with great Vaishnava tradition spiritual teacher and leader of the early 16th century from Bengal, Chaitanya Mahaprabhu, https://en.wikipedia.org/wiki/Chaitanya_Mahaprabhu).
PM Modi's speech at the Gaudiya mission was focused on spirituality & religion, in keeping with the event being a spiritual and religious event. In contrast, PM Modi's speech at the Naya Raipur hospital of Muddenahalli group (see http://ravisiyer.blogspot.com/2016/02/prime-minister-narendra-modi.html), earlier on the same day, focused on government initiatives & plans, in keeping with that event being a govt. project event hosted on the facilities of Naya Raipur hospital of Muddenahalli group.
The excerpts below are from http://pib.nic.in/newsite/erelease.aspx for Entry dated 21 February 2016 with description, "Text of PM’s address at the centenary celebration of Gaudiya Mission at Kolkata" [Note this entry has to be chosen in left hand side pane of the page for this particular entry's text to be displayed.]
For video and pics of the event see http://www.narendramodi.in/pm-inaugurates-centenary-celebrations-of-gaudiya-mission-and-math-414908. I have copy-pasted one of the pics from this link below:
Some excerpts from it (in Hindi which is what PM Shri Narendra Modi spoke in) and my not-so-great attempt at English translation of it, are given below.
काल के प्रहारों के बीच वो ही टिक पाता है, जिसके भीतर एक अंतर्भुत आत्मिक शक्ति होती है। इस विशाल भारत की अंतर्भुत आत्मिक शक्ति तो उसका अध्यात्म है। शायद दुनिया में ऐसी आध्यात्मिक परम्परा कहीं नजर नहीं आएगी, जहां पर इस महान विचार को मानने वाले, स्वीकार करने वाले, इतनी विविधताओं से भरे हुए हों। ये समाज इतना विशाल है, व्यापक है, गहन है, गहरा है कि जहां मूर्ति पूजा को मानने वाला भी उसका गौरव गान करता है और मूर्ति पूजा का घोर विरोध करने वाला भी उसकी प्रशंसा करता है।
Only they (those countries) can survive the assaults of time who have within them a soul-power (spiritual power). This large (country), Bharat's (India's) internal soul-power is its spirituality. Perhaps in this world we will not see a place which has so many spiritual traditions with so many differences (varieties). This society is so wide and so deep that it is praised by idol-worshippers as well as those who are deeply opposed to idol-worship.
जो साकार को स्वीकार करता है वो भी इस राह पर चलता है, जो निराकार को समर्पित है वो भी उसी प्रकार से चल रहा है। जो परमात्मा की पूजा करता है वो भी इसे शिरोधार्य मानता है। जो प्रकृति की पूजा करता है वो भी इसे शिरोधार्य मानता है। और ऐसी कौन सी ताकत है? वो ताकत पूजा पाठ सिर्फ नहीं है, सिर्फ ग्रंथ नहीं है, सिर्फ वाणी नहीं है। वो ताकत हमारी आध्यात्मिक चेतना में है। हम सम्प्रदायों से बंधे हुए लोग नहीं हैं। समय रहते सम्प्रदाय आते हैं, जाते हैं, पंथ और परम्पराएं विकसित होती हैं। लेकिन हम अध्यात्मता के एक अटूट नाते के साथ जुड़े हुए लोग हैं और वही शक्ति है, जो हमें सतकर्म की ओर प्रेरणा देती है। चैतन्य महाप्रभू भक्ति के प्रणेता थे। भक्ति युग के पुरोधा थे। भक्त बनना आसान नहीं होता है। हाथ में माला है। मुंह में ईश्वर का जाप है। इतने मात्र से दुनिया की नजर में तो हम भक्त बनते हैं। लेकिन भक्त बनना है, तो भक्त वही होता है, जो विभक्त नहीं होता। जहां मुझ में और मुझ को बनाने वाले के बीच कोई विभक्त नहीं है। मैं और वो दोनों ही एकरूप हैं, तब मैं भक्त बनता हूं और चैतन्य महाप्रभु भक्त थे। जहां कोई विभक्त को स्थान नहीं था, वे कृष्ण में डूबे हुए थे। कृष्ण उनमें समाहित हो चुका था और तब जाकर के ये भक्ति आंदोलन खड़ा होता है।
He who believes in the formful aspect walks in this path (of spirituality in Bharat/India) and so does he who believes in the formless. He who worships God finds this (spiritual path in Bharat/India) acceptable and so does he who worships nature. And what is that power? That power is not only puja (worship) or scripture or recital. That power is in our spiritual consciousness. We are not people who are tied up in (spiritual) sects. Over time spiritual sects come and go; sects and traditions expand. But we are a people who are joined with an unbreakable bond of spirituality, and that is the power (Shakti) that gives us the inspiration to do good works. Chaitanya Mahaprabhu was a leading exponent of Bhakti (Devotional path). He was a leader (pioneer?) of the Bhakti age. It is not easy to become a devotee. One has a japamaala in the hand, the chanting of the Lord on the lips. By this, in the eyes of the world, we become devotees. But if you want to be a devotee, then only he becomes a devotee who is not separate. Where there is no separation between me and my maker; He and I are one - then I become a devotee (Bhakt), and Chaitanya Mahaprabhu was a devotee (Bhakt). Where there was no room for any separation; he was merged in Krishna. Krishna had become part of him and that is when this Bhakti movement/revolution took place.
...
और उस अर्थ में गौड़िया मिशन के द्वारा वैश्णव परम्परा को जीवित रखते हुए और आखिर ये परम्परा जैसा अभी महाराज जी बता रहे थे। दरीद्र नारायण की सेवा, ‘सेवा परमो धर्मः’ यही तो हमारा जीवन का उद्देश्य रहा होना चाहिए। जो औरों के लिए जीना जानता है। जो औरों के लिए अपने आपको आहूत करना जानता है। जो औरों के लिए अपने आपको खपाना जानता है। और हमारे देश के महान महापुरुषों की सारी माला देख लें, उस माला में यही तो संदेश है। हम कभी-कभी एक चिंतन सुनते हैं दुनिया में Live and let Live ‘जिओ और जीने दो।‘ ये देश उससे एक कदम आगे है। ये कहता है जिओ और जीने दो और अगर उसके जीने की क्षमता नहीं है, तो उसको जीने के लिए मदद करो।
And in that sense, the Gaudiya mission (is) keeping alive the Vaishnava traditions and then this tradition as the Maharaj was telling us: Service of the poor Narayana (daridra Narayan), 'Seva Paramo Dharmaha' (Service is the highest Dharma), this should be the goal of our life. (S)he who knows how to live life for others. (S)he who knows how to offer herself/himself in sacrifice for others. S(he) who knows how to expend herself/himself for others. And if we see the (works/teachings) of the great persons of this country, we see that this is the main message of their (works/teachings). We sometimes hear a saying, Live and Let Live. This country is one step ahead of it. She (this country) says live and let live, and if the person does not have the capacity to live, then he/she should be helped to live.
...
भारत में हर सदी में आपने देखा होगा कि समाज की कोई न कोई बुराई के खिलाफ हिन्दू समाज में से ही कोई सुधारक पैदा हुआ। उसने उस समाज को रोका, टोका, बुराइयों से बचने के लिये निकलने के लिए कहा और प्रारंभ में उसको सहना पड़ा। यही तो बंगाल की धरती है। राजा राममोहन राय सती प्रथा के खिलाफ इतनी बड़ी लड़ाई लड़े। ईश्वर चंद विद्यासागर समाज की बुराइयों के प्रति कितनी जागरूकता लाए थे। ये हमारी सदियों पुरानी परम्परा रही है कि हर कालखंड में जब-जब समाज में विकृति आई, समाज में दोष आए बुराइयां आईं। कोई न कोई महापुरुष निकला, इसी समाज में से निकला और उसने समाज को कोसा, डांटा, सुधारने का प्रयास किया और समाज ने उसको महात्मा के रूप में स्वीकार किया, महापुरुष के रूप में स्वीकार किया। दोनों तरफ ताकत नजर आती है। जो समाज सुधार को स्वीकार नहीं करता है। जो समाज कालबाह्य बोझ से मुक्ति पाने का सामर्थ्य नहीं रखता है, वो समाज कभी टिक नहीं सकता, जी नहीं सकता, न कभी प्राणवान अवस्था में रह सकता है। एक मुर्दे की तरह वो समय बिताता है।
हमारे समाज में हर कालखंड में, हर भू-भाग में बुराइयों के खिलाफ लड़ने वाले चैतन्य पुरुष मिले हैं हमें। और यही तो हमारी ताकत है। इसी ने तो इस समाज को चैतन्यवत रखा है। और इसलिये गौड़िया संगठन, गौड़िया मिशन को शताब्दी का पर्व एक प्रकार से सामाजिक सुधार के आंदोलन की शताब्दी है। समाज में भक्ति चेतना जगाने के आंदोलन की शताब्दी है। समाज में ‘सेवा परमो धर्म’ को साकार करने का संस्कार अविरत चलाए रखने का, प्रज्जवलित रखने का उस महान कार्य की शताब्दी है। ऐसी महान व्यवस्था को, महान परम्परा को इन सभी संतो, महंतो की जिन्दगी को, जिसके कारण ये सतत् परम्परा चली है, मैं आदर पूर्वक नमन करता हूं। चैतन्य महाप्रभू का पुण्य स्मरण करता हूं। इस महान परम्परा के सभी योगी पुरुषों का मैं नमन करता हूं। आप सब का बहुत-बहुत धन्यवाद।
You would have seen that in Bharat (India), in every century, that against some or the other evil in (Hindu) society, some reformer has taken birth in/come from Hindu society itself. He criticized that (evil in) society, argued with society to stop those evils; initially he had to tolerate (opposition/resistance). This is the land of Bengal. Raja Ram Mohan Roy waged such a big battle against the practice of Sati. Ishwarchand Vidyasagar had brought so much awareness about the evils of society. This has been our tradition for centuries that in every time period when taints appeared in society, when flaws and evils appeared/came in society, some great person appeared, and appeared from this society itself who berated/scolded society, and attempted to improve it. Society accepted him as a Mahatma (great soul), as a Mahapurush (great man). Strength is seen on both sides. That society which does not accept improvements, that society which does not have the capacity of freeing itself from the burden of Kaalbaahya (flaws generated over time?), that society will not be able to survive, cannot be in a state of praanvaan (life?). It spends time as a corpse.
In our society, in every time period and every geographic region, we have had/encountered/met spiritually elevated persons who have fought evils (of society). And this is our strength! This is what has kept our society chaitanyavat (spiritually conscious?). And so this centernary celebartion of Gaudiya community, Gaudiya mission is, in a way, the centenary of the movement/revolution for social uplift/improvement. It is the centenary of awakening of Bhakti (devotion) consciousness in society. It is the centenary of the big work of keeping culture/tradition of practical application of 'Seva Paramo Dharmaha' (Service is the highest Dharma) alive and vibrant. To this great institution, its great traditions, to the lives of all these saints due to whom this continuous tradition is alive, I respectfully pay obeisance. I do holy remembrance (invoke the holy memory) of Chaitanya Mahaprabhu. I bow down to the Yogi purushas (men) of this great tradition. Many, many thanks to all of you (plural form of you indicating respect like in 'you ladies & gentlemen').
--- end excerpts from PM Modi speech ----
PM Modi's speech at the Gaudiya mission was focused on spirituality & religion, in keeping with the event being a spiritual and religious event. In contrast, PM Modi's speech at the Naya Raipur hospital of Muddenahalli group (see http://ravisiyer.blogspot.com/2016/02/prime-minister-narendra-modi.html), earlier on the same day, focused on government initiatives & plans, in keeping with that event being a govt. project event hosted on the facilities of Naya Raipur hospital of Muddenahalli group.
For video and pics of the event see http://www.narendramodi.in/pm-inaugurates-centenary-celebrations-of-gaudiya-mission-and-math-414908. I have copy-pasted one of the pics from this link below:
Some excerpts from it (in Hindi which is what PM Shri Narendra Modi spoke in) and my not-so-great attempt at English translation of it, are given below.
काल के प्रहारों के बीच वो ही टिक पाता है, जिसके भीतर एक अंतर्भुत आत्मिक शक्ति होती है। इस विशाल भारत की अंतर्भुत आत्मिक शक्ति तो उसका अध्यात्म है। शायद दुनिया में ऐसी आध्यात्मिक परम्परा कहीं नजर नहीं आएगी, जहां पर इस महान विचार को मानने वाले, स्वीकार करने वाले, इतनी विविधताओं से भरे हुए हों। ये समाज इतना विशाल है, व्यापक है, गहन है, गहरा है कि जहां मूर्ति पूजा को मानने वाला भी उसका गौरव गान करता है और मूर्ति पूजा का घोर विरोध करने वाला भी उसकी प्रशंसा करता है।
Only they (those countries) can survive the assaults of time who have within them a soul-power (spiritual power). This large (country), Bharat's (India's) internal soul-power is its spirituality. Perhaps in this world we will not see a place which has so many spiritual traditions with so many differences (varieties). This society is so wide and so deep that it is praised by idol-worshippers as well as those who are deeply opposed to idol-worship.
जो साकार को स्वीकार करता है वो भी इस राह पर चलता है, जो निराकार को समर्पित है वो भी उसी प्रकार से चल रहा है। जो परमात्मा की पूजा करता है वो भी इसे शिरोधार्य मानता है। जो प्रकृति की पूजा करता है वो भी इसे शिरोधार्य मानता है। और ऐसी कौन सी ताकत है? वो ताकत पूजा पाठ सिर्फ नहीं है, सिर्फ ग्रंथ नहीं है, सिर्फ वाणी नहीं है। वो ताकत हमारी आध्यात्मिक चेतना में है। हम सम्प्रदायों से बंधे हुए लोग नहीं हैं। समय रहते सम्प्रदाय आते हैं, जाते हैं, पंथ और परम्पराएं विकसित होती हैं। लेकिन हम अध्यात्मता के एक अटूट नाते के साथ जुड़े हुए लोग हैं और वही शक्ति है, जो हमें सतकर्म की ओर प्रेरणा देती है। चैतन्य महाप्रभू भक्ति के प्रणेता थे। भक्ति युग के पुरोधा थे। भक्त बनना आसान नहीं होता है। हाथ में माला है। मुंह में ईश्वर का जाप है। इतने मात्र से दुनिया की नजर में तो हम भक्त बनते हैं। लेकिन भक्त बनना है, तो भक्त वही होता है, जो विभक्त नहीं होता। जहां मुझ में और मुझ को बनाने वाले के बीच कोई विभक्त नहीं है। मैं और वो दोनों ही एकरूप हैं, तब मैं भक्त बनता हूं और चैतन्य महाप्रभु भक्त थे। जहां कोई विभक्त को स्थान नहीं था, वे कृष्ण में डूबे हुए थे। कृष्ण उनमें समाहित हो चुका था और तब जाकर के ये भक्ति आंदोलन खड़ा होता है।
He who believes in the formful aspect walks in this path (of spirituality in Bharat/India) and so does he who believes in the formless. He who worships God finds this (spiritual path in Bharat/India) acceptable and so does he who worships nature. And what is that power? That power is not only puja (worship) or scripture or recital. That power is in our spiritual consciousness. We are not people who are tied up in (spiritual) sects. Over time spiritual sects come and go; sects and traditions expand. But we are a people who are joined with an unbreakable bond of spirituality, and that is the power (Shakti) that gives us the inspiration to do good works. Chaitanya Mahaprabhu was a leading exponent of Bhakti (Devotional path). He was a leader (pioneer?) of the Bhakti age. It is not easy to become a devotee. One has a japamaala in the hand, the chanting of the Lord on the lips. By this, in the eyes of the world, we become devotees. But if you want to be a devotee, then only he becomes a devotee who is not separate. Where there is no separation between me and my maker; He and I are one - then I become a devotee (Bhakt), and Chaitanya Mahaprabhu was a devotee (Bhakt). Where there was no room for any separation; he was merged in Krishna. Krishna had become part of him and that is when this Bhakti movement/revolution took place.
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और उस अर्थ में गौड़िया मिशन के द्वारा वैश्णव परम्परा को जीवित रखते हुए और आखिर ये परम्परा जैसा अभी महाराज जी बता रहे थे। दरीद्र नारायण की सेवा, ‘सेवा परमो धर्मः’ यही तो हमारा जीवन का उद्देश्य रहा होना चाहिए। जो औरों के लिए जीना जानता है। जो औरों के लिए अपने आपको आहूत करना जानता है। जो औरों के लिए अपने आपको खपाना जानता है। और हमारे देश के महान महापुरुषों की सारी माला देख लें, उस माला में यही तो संदेश है। हम कभी-कभी एक चिंतन सुनते हैं दुनिया में Live and let Live ‘जिओ और जीने दो।‘ ये देश उससे एक कदम आगे है। ये कहता है जिओ और जीने दो और अगर उसके जीने की क्षमता नहीं है, तो उसको जीने के लिए मदद करो।
And in that sense, the Gaudiya mission (is) keeping alive the Vaishnava traditions and then this tradition as the Maharaj was telling us: Service of the poor Narayana (daridra Narayan), 'Seva Paramo Dharmaha' (Service is the highest Dharma), this should be the goal of our life. (S)he who knows how to live life for others. (S)he who knows how to offer herself/himself in sacrifice for others. S(he) who knows how to expend herself/himself for others. And if we see the (works/teachings) of the great persons of this country, we see that this is the main message of their (works/teachings). We sometimes hear a saying, Live and Let Live. This country is one step ahead of it. She (this country) says live and let live, and if the person does not have the capacity to live, then he/she should be helped to live.
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भारत में हर सदी में आपने देखा होगा कि समाज की कोई न कोई बुराई के खिलाफ हिन्दू समाज में से ही कोई सुधारक पैदा हुआ। उसने उस समाज को रोका, टोका, बुराइयों से बचने के लिये निकलने के लिए कहा और प्रारंभ में उसको सहना पड़ा। यही तो बंगाल की धरती है। राजा राममोहन राय सती प्रथा के खिलाफ इतनी बड़ी लड़ाई लड़े। ईश्वर चंद विद्यासागर समाज की बुराइयों के प्रति कितनी जागरूकता लाए थे। ये हमारी सदियों पुरानी परम्परा रही है कि हर कालखंड में जब-जब समाज में विकृति आई, समाज में दोष आए बुराइयां आईं। कोई न कोई महापुरुष निकला, इसी समाज में से निकला और उसने समाज को कोसा, डांटा, सुधारने का प्रयास किया और समाज ने उसको महात्मा के रूप में स्वीकार किया, महापुरुष के रूप में स्वीकार किया। दोनों तरफ ताकत नजर आती है। जो समाज सुधार को स्वीकार नहीं करता है। जो समाज कालबाह्य बोझ से मुक्ति पाने का सामर्थ्य नहीं रखता है, वो समाज कभी टिक नहीं सकता, जी नहीं सकता, न कभी प्राणवान अवस्था में रह सकता है। एक मुर्दे की तरह वो समय बिताता है।
हमारे समाज में हर कालखंड में, हर भू-भाग में बुराइयों के खिलाफ लड़ने वाले चैतन्य पुरुष मिले हैं हमें। और यही तो हमारी ताकत है। इसी ने तो इस समाज को चैतन्यवत रखा है। और इसलिये गौड़िया संगठन, गौड़िया मिशन को शताब्दी का पर्व एक प्रकार से सामाजिक सुधार के आंदोलन की शताब्दी है। समाज में भक्ति चेतना जगाने के आंदोलन की शताब्दी है। समाज में ‘सेवा परमो धर्म’ को साकार करने का संस्कार अविरत चलाए रखने का, प्रज्जवलित रखने का उस महान कार्य की शताब्दी है। ऐसी महान व्यवस्था को, महान परम्परा को इन सभी संतो, महंतो की जिन्दगी को, जिसके कारण ये सतत् परम्परा चली है, मैं आदर पूर्वक नमन करता हूं। चैतन्य महाप्रभू का पुण्य स्मरण करता हूं। इस महान परम्परा के सभी योगी पुरुषों का मैं नमन करता हूं। आप सब का बहुत-बहुत धन्यवाद।
You would have seen that in Bharat (India), in every century, that against some or the other evil in (Hindu) society, some reformer has taken birth in/come from Hindu society itself. He criticized that (evil in) society, argued with society to stop those evils; initially he had to tolerate (opposition/resistance). This is the land of Bengal. Raja Ram Mohan Roy waged such a big battle against the practice of Sati. Ishwarchand Vidyasagar had brought so much awareness about the evils of society. This has been our tradition for centuries that in every time period when taints appeared in society, when flaws and evils appeared/came in society, some great person appeared, and appeared from this society itself who berated/scolded society, and attempted to improve it. Society accepted him as a Mahatma (great soul), as a Mahapurush (great man). Strength is seen on both sides. That society which does not accept improvements, that society which does not have the capacity of freeing itself from the burden of Kaalbaahya (flaws generated over time?), that society will not be able to survive, cannot be in a state of praanvaan (life?). It spends time as a corpse.
In our society, in every time period and every geographic region, we have had/encountered/met spiritually elevated persons who have fought evils (of society). And this is our strength! This is what has kept our society chaitanyavat (spiritually conscious?). And so this centernary celebartion of Gaudiya community, Gaudiya mission is, in a way, the centenary of the movement/revolution for social uplift/improvement. It is the centenary of awakening of Bhakti (devotion) consciousness in society. It is the centenary of the big work of keeping culture/tradition of practical application of 'Seva Paramo Dharmaha' (Service is the highest Dharma) alive and vibrant. To this great institution, its great traditions, to the lives of all these saints due to whom this continuous tradition is alive, I respectfully pay obeisance. I do holy remembrance (invoke the holy memory) of Chaitanya Mahaprabhu. I bow down to the Yogi purushas (men) of this great tradition. Many, many thanks to all of you (plural form of you indicating respect like in 'you ladies & gentlemen').
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